پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

سایت ویرا - فرج‌اله صیدمحمدی-
از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

خبر عروج استاد عباس گهرسودی؛ هنرمند مردمی،‌ نام‌ور و دردآشنای ایلام در شامگاه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲، دوست‌داران و رهروان آن هنردان فقید و مشتهر را دست به سینه، اندوه‌بار و متاثر نمود.

گهرسودی به عنوان هنرمندی فرامرزی که در سوابق هنری خود اجرا در رادیو تلویزیون عراق در سال۱۹۷۵ میلادی را در کارنامه داشت، در سال‌۱۳۴۴ تئاتر ایلام را در‌ کنار غریبی به ودیعه نهاد و بنیانگذار تئاتر ایلام لقب گرفت.

وی که در سال‌ ۱۳۴۶ در کنار علیرضایی‌ها، محمدرضا عبدالهی‌ و محمود قنبری تیاترهای پر‌مخاطبی را روی سن برد و از این حیث “صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید”.

گهرسودی؛ تاریخچه مصور فرهنگ و هنر ایلام دیرین با همان زبان و‌ گویش‌ شیرین و طناز خود در برنامه هزارپیشه و گزارش‌های ورزشی به زبان کوردی با عنوان گزارشگری « شامگه شوگار شیویاگ» برای هر کدام از بازیکنان و‌ مربی‌های دو تیم از عناوین طنز کردی بهره می‌جست و در‌ تلویزیون‌های سیاه و سفید قدیمی حرف‌های رنگی جدید می‌زد.

عباس گهرسودی سال ۱۳۴۲ در بدو‌ ورود به ایلام هنر دیگر و چه بسا اصلی خود به نام «خط» را هم‌سو با تئاتر رویشی نو بخشید و بدین‌سان مفتخران ‌محضر استاد پیشتر و فزون‌تر وی را با عنوان عباس خطاط قلم می‌زنند تا هنر قلم‌زنی و خطاطی این هنرمند برجسته ایلام در آن دیواخان و هنرکده فاخر خیابان بعثت شهر ایلام از سال ۴۲ تا چند سال پیش مأوای راویان هنر باشد.

بنیانگذار تئاتر ایلام و خطاط شهیرمان، در بازیگری و ایفای نقش در تلویزیون اما محبوبیت و مشهوریت خاص‌تر‌ و ماندگارتری در چهار دهه اخیر گرفته است و در کنار بازیگران توانمندی چون عزت‌اله آقایی، علی کریمی و هاشم پالیزبان در سال‌های نه چندان دور به صدا و سیمای ایلام وجاهت و وزانت بخشید !

عباس گهرسودی یا همان خالو عباس در سریال‌های «قال و قواله» و‌ «براو بش» همواره نقش مصلح، میانجی‌ و‌ فرد اجتماعی محل رجوع را ایفا نموده است و نقش‌های مثبت او در فیلم‌های تلویزیون ایلام در دوران حیات و‌ نقش پررهرو او اکنون پس از ممات الگویی بی‌بدیل برای جوانان هنرجو خواهد بود.

فرزندان برومند عباس گهرسودی چون علی گهرسودی مدیر کل اسبق ارشاد ایلام و نادر؛ که از صداپیشگان برجسته کشور است خط و ربط پدر را خوب فرا گرفته‌اند و در مسیر هنر، ادب آموختند.

شانه‌های مردم شهر فرهنگ دوست و هنرمندپرور ایلام امروز با چشمانی اشکبار اما سربلند و فخرفروش عباس گهرسودی؛ فرزند هنرمند و شاخص خود را تا قطعه هنرمندان بدرقه کردند تا خط آخر خالو عباس بر مزارش ثبت شود.

بدرود خالو عباس

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group