پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

 

سایت ویرا- فرج‌اله صیدمحمدی- نگارنده این مطلب خود نیز خارج از فرایند آزمون در دهه آغازین ۹۰ وارد پتروشیمی ایلام شده است و  به تحقیق می‌توان گفت اکثر کارکنان این شرکت خارج از سیستم آزمون جذب مجتمع شده‌اند و اکنون بیش از ۳ هزار نفر در‌ آن مستقیم شاغل هستند.

🔸 پرسیده می‌شود به ما چه ارتباطی دارد که ۳ هزار نفر در فنس پتروشیمی مشغول هستید؛بماند شما فامیل کدام مدیر، مسئول، تریبون، فرمانده و نماینده هستید و اگر تعطیل شود ما که نباید غصه نان شب شما را بخوریم، آیا ۵۰۰ هزار نفر دیگر آدم نیستند که باید شاهد آلودگی فلرینگ و پساب باشند؟.

چرا تعطیل نمی‌کنید این پروژه را ؛

چرا در مجتمع رو‌ گِل نمی‌گیرید؛

تا کی باید ما تاوان جوانی و‌ خامی نیروهای پتروشیمی را با تریپ‌خوردن‌های مکرر و یا خرابکاری‌های تعمدی بپردازیم!

 

🔹و‌ جواب پتروشیمی؛

می‌شود بفرمایید چرا از پتروشیمی متنفرید؟ 

اگر دست من بود از همین فردا تمام پیچ و ‌مهر‌ه‌های الفین رو‌ برمیچیدم؛ درب این مجتمع را چهارقفله می‌کردم؛ الفین را به جای دیگر منتقل می‌کردم و از خط اتیلن غرب خوراک می‌گرفتم‌ مثل زمانی که صنعت سبز بودم ؛ اما آیا این کار شدنی است؟

🔹چه باید کرد؟

جانمایی ناصحیح و‌ ناصواب من به عنوان بزر‌گ‌ترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور در حومه شهر چوار و مشکلات زیست محیطی این صنعت بویژه فلرینگ و پساب صنعتی، منِ پتروشیمی ایلام را در معرض تعطیلی قرار داده است.

  🔹راه‌اندازی الفین ۲۰ سال طول کشید و همه‌ی لوله‌ها، ولو‌ها و کمپرسورها و دیگر تجهیزات من دچار فرسودگی شده‌اند؛ تحریم‌های درون‌استانی بیشتر از تحریم خارجی از پشت بر من خنجر زدند و زیان انباشته نیز در طی این سال‌ها نفس‌های مرا به شماره انداخت تا گه‌گاهی با دود که رسانه من است مشکلات خود را بیان کنم تا بدانید ایهالناس حالمان خوب نیست؛ همچون حال دل مردم استانم و کشور، سفره‌ی من روزبروز کوچک‌تر می‌شود و «خوراک» را به روی من بسته‌اند و می‌گویند همین است که هست ارز کشور را هم تامین کن و صدات در نیاد.

🔹 در آستانه انتخابات هستیم نفرات روز‌مزد را جذب کنید و صدایتان در بیاد به دلیل آلایندگی زیست‌محیطی تشکیل پرونده خواهد شد و دادگاهی می‌شوید؛ در‌‌‌ ضمن کشور در شرایط خوبی نیست این نیروها را تبدیل وضعیت کنید و حق ندارید شاهد یک‌ تجمع اعتراضی از طرف کارگران باشید!.

 

🔻چرا فلرینگ؟ 

چرا پساب صنعتی!

باید پرسید آیا پتروشیمی دست روی دست گذاشته است و در‌ این دو مورد هیچ کاری انجام نداده است؟ 

 

🔹پیش از زیست صنعتی منِ پتروشیمی، در طول ۳۶۵ روز سال به صورت مداوم شاهد فلرینگ پالایش گاز ایلام بوده‌ایم و یکی از دلایل راه‌اندازی الفین استفاده از همین گاز ترش پالایشگاه بود و در سال جاری و ۱۴۰۱  شاهد حداقل روزهای فلرینگ هستیم و اگر پتروشیمی نبود هر‌ روز باید میلیاردها تومان سرمایه‌ی‌ بیت‌المال در استان سوخت میشد.

🔹تفاوت فلرینگ پالایش گاز و پتروشیمی از آنجا بیشتر خود را نشان می‌دهد که گازی که در پالایش گاز سوخته میشد( معمولا به واسطه توپوگرافی کوهستانی منطقه قابل رؤیت نبود) یک گاز ترش و در اصطلاح زیست‌محیطی «مخرب» بود اما گازی که در پتروشیمی ایلام سوخته می‌شود گاز شیرین شامل ترکیبات هیدروکربنی و فاقد مواد سمی برای شهروندان است و‌ تنها آلودگی آن از نظر بصری است.

🔹ما با راه‌اندازی واحد‌گوگردزدایی ‌و شیرین‌سازی و تولید دی‌ام‌دی‌اس ( برای نخستین بار در ایران) باعث شدیم ترکیب‌های سمی از فلرینگ حذف شود و البته کارشناسان باید تمام تلاش خود را برای کاهش روزهای سوختن گاز بکار‌گیرند‌ کماکانی که در روزهای اورهال و نقص فنی اجتناب‌ناپذیر است.

 دو دستگاه پایش آنلاین آلایندگی در شهر چوار و‌ مجتمع پتروشیمی ایلام نصب شده و در روزهای اخیر، فلرینگ من  فاقد پارامترهای آلاینده هوای پاک در شعاع تاثیر پذیر بوده است.

 🔹گفتنی است تنها آلودگی فلرینگ پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها مربوط به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است و با وجود اینکه از فلرینگ و سیستم فلر به طور گسترده استفاده می‌شود اما این کار، درصد پایینی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را تشکیل می‌دهد.

🔹در‌ خصوص پساب صنعتی که شامل پساب فوق شور‌ و کاستیک ضایعاتی می‌شود دو پروژه و اقدام صورت گرفته است؛ پروژه ZLD برای به صفر رساندن خروجی پساب فوق شور واحد الفین برای اولین بار در خاورمیانه  در‌ مجتمع ایلام اجرا شده است و پساب کاستیک ضایعاتی واحد SRU نیز از یک ماه گذشته توسط شرکت دارای تایید صلاحیت پارس عایق ماموریت انتقال این پساب را به خارج از سایت بر‌ عهده گرفته است.

🔹در پایان پیشنهاد می‌شود شهروندان به همراه کارشناسان محیط‌زیست از بخش‌های مختلف مجتمع بازدید‌ نمایند و از نزدیک شاهد عظمت و البته مشکلات باشند شاید قضاوت درست‌تری راجع به پتروشیمی داشته باشید.

 

@weerair

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group