سایت ویرا - فرج‌اله صیدمحمدی - سرباز وظیفه《عابد اکبری》سرباز راهور تهران در پی ممانعت از ورود غیر مجاز عنابستانی ؛ نماینده سبزوار در مجلس به خط ویژه اتوبوس سیلی معناداری دریافت کرد و همین موضوع به سرعت در توئیتر و دیگر رسانه‌های کشور با فراگیری قابل توجهی مواجه شد.


🔹بدعت و پدیده‌ی مذموم سیلی‌خوردن قانون از قانون‌گذار در کشور که نوعی سوء‌قصد بزرگ به جامعه ،قانون و حقوق شهروندی بود را می‌توان در عصر گسترس ارتباطات و دنیای شیشه‌ای که همه در مقابل دوربین‌های مدار بسته‌ قرار دارند ،نوعی ناهنجاری اجتماعی و یک مبدا برای آغاز مسائل و مشکلات روانی ناشی از شیوع همزمان ویروس کرونا و ویروس مصونیت قانون‌گذار و دیگر متولیان قانون در کشور دانست که چنانچه در این شرایط کرونایی راهکاری برای پیشگیری از آن یافت نشود به رویه ثابت و شوم تبدیل خواهد شد.
🔹در چرایی وقوع این مسئله‌ و آسیب اجتماعی تحت عنوان پرخاشگری ناشی از مصونیت مقامات و مسئولان ذی‌نفوذ، دلایل روان‌شناختی مطرح و ناکامی در رسیدن به خواسته عامل ابتدایی آن ذکر می‌شود، ناکامی در رسیدن به خواسته و در پی آن اعمال خشونت یا پرخاشگری که در سطح کلان آن می‌توان در تسخیر کنگره امریکا پس از ناکامی دونالد ترامپ در انتخابات ایالات متحده و یا کشتن 《جرج فلوید》 مشاهده کرد و در سطح خُرد در خط ویژه خیابانی در تهران و سیلی زدن نماینده مجلس به یک سرباز که فقط خواسته است قانون را اجرا کند.!
🔹در گذشته نیز شاهد این رفتارهای حق به جانب و طلبکار‌مآبانه از طرف مقامات و افراد ذی‌سمت بوده‌ایم و غالبا قشر سرباز یا دیگر اقشار فاقد مسئولیتِ مهم هدف این رفتار قرار می‌گیرند و البته ناگفته پیداست ادبیات تهاجمی سرباز نیز در این مناقشه محل بحث و جدل است.
🔹تخریب منازل سرپرستان خانوار در کرمانشاه و بندرعباس ،تخریب منزل دو خانوار در ایلام و برخورد نامناسب با دختر ۲۰ ساله خانواده، جمع‌آوری و بر هم زدن بساط دست‌فروشان، سیلی زدن بازپرس به یک سرباز در بابل و سیلی خوردن سرباز از نماینده مجلس اولین و آخرین برخورد قانون‌گریزان با مردم عادی نخواهد بود.
🔹 بروز خشونت‌های رفتاری و پرخاشگر‌ی‌های مدرنیته ناشی از عدم کنترل خشم و پایین آمدن سطح آستانه‌ی تحمل و کاهش تاب‌آوری در جامعه‌ی "کم‌صبر" امروز به شمار می‌رود که البته مشکلات روانی ناشی از ویروس کرونا نیز می‌تواند مزید بر علت باشد.
🔹کرونا بیش از یک سال است که زیست فردی و اجتماعی افراد را با چالش و بحران جدی مواجه نموده است و کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، پساکرونای دشواری را فراروی بشریت قرار داده که نیاز است روان‌شناسان در کنار توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت راه‌های بالابردن سطح تاب‌آوری و کاهش مسائل روانی مبتلابه کرونا را مد نظر قرار دهند.
🔹فارغ از شعارگرایی‌های رایج در کشور در خصوص مجلس و دولت یک‌دست و تخریب مسئولان ارشد کشور بویژه رئیس‌جمهور در رسانه ملی، هنجارشکنی یک نماینده یا مقام مسئول در کشور بار دیگر اذهان را به این سمت برد که ما در ایران ۲۰۲۱ بیشتر از هر زمانی به نمایندگان و مدیران قانون‌مند نیازمند هستیم.