پایگاه خبری تحلیلی ویرا weera.ir

جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

 

 

 



تهران – عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: پروژه‌های نفتی با هدف اینکه ایجاد تحرک در بخش تولید کشور، تعریف می‌شود و ذات نفت و پروژه‌های نفتی توقف‌ناپذیر است، اگرچه ممکن است به حداقل برسد اما از حرکت نمی‌ایستد.

«احسان ثقفی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما با بیان اینکه بحث تحریم را در دو یا چند منظر مختلف می‌توان تحلیل کرد، ادامه داد: تحریم مانند یک شمشیر دولبه است و بستگی دارد با کدام دم آن مواجه باشیم زیرا هم می‌توان تحلیل مثبت و هم تحلیل منفی داشته باشیم و با نظریه مطلق‌گرایی در تحریم موافق نیستم.

وی افزود: نکات مثبت تحریم این است که ما یک اقتصاد نفتی و درآمد سرشار نفتی داشتیم و صاحبان پروژه نه تنها در نفت بلکه در سایر پروژه‌ها ترجیح می‌دادند با واردات، تامین قطعه، تامین تجهیز و حتی انجام پروژه‌ها را داشته باشند زیرا ریسک کمتری داشت.

ثقفی با اشاره به اینکه با بازگشت تحریم حوزه کارفرمایی دچار سعادت اجباری شد، گفت:‌ در ۲۰ سال گذشته چند مرتبه با تحریم مواجه بودیم البته در مورد قبل، ‌با برجام تا حدی این تحریم‌ها منتفی شد و ارز به کشور وارد شد.

وی تاکید کرد:‌ اینبار اما مسوولان از تجربه‌های تلخ گذشته و جو بی‌اعتمادی که خارجی‌ها درست کرده‌اند، متنبه شدند و به این عزم رسیدیم که باید روی پای خود بایستیم تا با سیاست‌گذاری و سازماندهی صحیح به پیشرفت صنایع داخلی منجر شود از این رو سازندگان و صنعتگران مورد اقبال قرار گرفتند.

عضو هیات مدیره انجمن استصنا ادامه داد: مقام معظم رهبری و مسوولین بلند پایه تاکید کردند که از ساخت داخل حمایت شده و تولید داخل مورد توجه قرار گیرد و به دنبال آن دولتمردان نیز دراین قضیه ورود کردند و تنها در شعار باقی نماندند و به این باور رسیدند. بخش مثبت این است که سیستم صنعتی و اقتصادی ما ناخودآگاه هدایت شده تا به بخش کارآفرینی داخلی مراجعه و توجه کند.

وی افزود: بخش منفی این است که مقداری وابستگی داریم و نیازمند برخی از اقلام و مواد اولیه و اقلام‌ «های تک» هستیم که نیاز به انتقال ارز و خرید خارجی دارد که تحریم آن را کند کرده است.

ثقفی تاکید کرد: تا ۹۰ درصد دانش مهندسی ما به جایی رسیده که تجهیزات را در داخل تامین کند و ۱۰ درصد دیگر نیز با حمایت مشخصی و برنامه‌ر یزی شده، محقق خواهد شد؛ البته باید گفت که به ۱۰۰ درصد مطلق رسیدن دور از دسترس به نظر می‌رسد.

وی به مشکلات سازندگان در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: حتی پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی دنیا نیز به صورت مطلق ساخت داخل ندارند زیرا زنجیره‌ای به نام زنجیره تولید وجود دارد و این زنجیره می‌تواند از ۱۰ درصد تا ۹۰ درصد وابسته باشد البته در برخی تکنولوژی‌های «های تک» این وابستگی ۱۰۰ درصد است.

ثقفی با تاکید بر اینکه این وابستگی، طبیعی است و نقص محسوب نمی‌شود، افزود: خلایی که ایران در وابستگی به خارج دارد به طور ویژه مربوط به مواد اولیه است و برای خرید در تحریم با مشکل مواجه شدیم، زیرا چه برای تامین کالا و چه برای تامین ارز هنوز راهکار مشخصی پیدا نشده است البته در داخل کشور نیز بعضا شاهد خودتحریمی هستیم.

وی ادامه داد:‌ سازندگان نسبت به توقف‌های چند ماهه مواد اولیه در گمرک شکایت دارند و این باعث می‌شود تولید متوقف شود.

خزانه‌دار انجمن استصنا با اشاره به مشکلات بیمه، ‌مالیات و بانک برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت، ‌ گفت: علی رغم اینکه قوانین بالادستی خوبی داریم اما به مرحله آیین نامه که می‌رسد به ضعف می‌خورد. تبصره‌هایی در این آیین‌نامه‌ها دیده می‌شود که این تبصره‌ها برای کمک نکردن است و فضا را برای اخلال در کار فراهم می‌کند و باعث ترس و وحشت مجری برای حمایت می‌شود که باید مرتفع شود.

وی بهترین روش پرداخت به سازندگان را گشایش ال سی ریالی دانست و افزود: اما تا این لحظه کارفرمایان نپذیرفته‌اند. انتظار ما این است که همان برخوردی که با سازنده و تامین کننده خارجی می‌شود با سازندگان داخلی نیز صورت گیرد. اینکار، شدنی است اگر بخواهند این حرکت ایجاد شود و تولیدکننده با مشکل مالی برخورد نکند.

ثقفی با تاکید بر اینکه با تدبیری که در دستور کار است کماکان امید خود را از دست ندادیم، ادامه داد: ذات نفت و پروژه‌های نفتی توقف‌ناپذیر است اگرچه ممکن است به حداقل برسد اما از حرکت نمی‌ایستد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های نفتی با هدف اینکه تحرک در بخش تولید کشور ایجاد شود تعریف می‌شود، گفت: اما در تامین نقدینگی چه پیمانکاران و چه سازندگان با معظلاتی رو به رو هستند و باید راهکار مناسبی پیدا شود. این در حالی است که برخی از بانک‌های داخلی آمادگی دارند تا ال سی باز کنند اما کارفرمایان نمی‌پذیرند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن استصنا پروژه‌های نفتی متوقف نشده اما به دلیل تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی کم شده است.

وی درباره توافق‌نامه‌ای که قرار است بین ایران و چین به امضا برسد نیز گفت: تا این زمان جزییات توافق ایران و چین مشخص نیست و اگر کورکورانه اظهارنظر کنیم غیرمنصفانه است. دست‌اندرکاران نظام موارد مختلفی دیدند و به این نقطه رسیدند که این توافق‌نامه امضا شود.

ثقفی با بیان اینکه کشور نیازمند ورود سرمایه برای حرکت و توسعه است، ادامه داد: اگر کشوری که قدرت اقتصادی دنیا است حاضر باشد در ایران سرمایه‌گذاری کند، حرکت مثبت است اما باید نکاتی را لحاظ کنیم و موضوع استفاده حداکثری از ساخت داخل مورد توجه قرار گیرد و زمانی که به قرارداد می‌رسد، توافق برد- برد باشد.

وی در خصوص بومی‌سازی ۱۰ گروه کالایی پر مصرف صنعت نفت نیز تاکید کرد: بر اساس نیاز وزارت نفت، درون انجمن یک گروه بندی کالایی داشتیم تا بحث‌های طراحی، ‌ساخت و تامین نیاز این ۱۰ گروه را برنامه‌ریزی کنیم.

ثقفی به تاثیر تحریم‌ها در بازار فروش خارجی نیز اشاره کرد، افزود: اما پروژه‌های بین‌المللی متوقف نشده و در صادرات نیز راکد نبودیم و شرکت‌های ما هرچند کم اما فعال هستند./ایرنا 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
بازخوانی کپچا


تمامی حقوق سایت محفوظ و متعلق به مدیریت سایت ویرا می باشد ، طراحی شده توسط دنیای طراحی وب 09186377747

 

 

Template Design:Dima Group